حوریان بهشتی : 

از مهمترین اسباب آرامش خیال و انس و نشاط در زندگی ، داشتن همسری مناسب و از هر نظر صاحب کمالات است ، وجود چنین همسری در زندگی انسان ، خواه نسبت به مرد باشد یا زن ، می تواند تحمل همه مشکلات را بر او آسان سازد و به زندگی او شادابی و شیرینی و سرور و نشاط بخشد و به عکس نداشتن چنین همسری ( یا داشتن همسری نا مناسب ) کافی است که شهد شیرین زندگی را در کام انسان تلخ کند ، هر چند وسایل دیگر از هر نظر برای او آماده باشد . 

به تعبیر دیگر همسران مناسب و صاحب کمال و فضیلت و مهربان تنها مایه لذت جسم نیستند ، بلکه اساس لذت روحانی را نیز تشکیل می دهند . در آیه 25 سوره بقره از آن همسران به « همسرانی پاک و پاکیزه » یاد شده است ؛ پاک بودن آنها مفهوم جامعی دارد که هم نقایص و آلودگی های جسمی و خلقی را شامل می شود و هم آلودگی ها و نقایص معنوی و خلقی را و مهمترین شرط یک همسر خوب در واقع همین مساله پاکی اوست . 

در جایی دیگر ( آیه 56 و 58 سوره الرحمن ) در این مورد می فرماید :

« در باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسرانشان عشق نمی ورزند و هیچ انس و جن با آنها تماس نگرفته است ... آنها همچون یاقوت و مرجانند . »

 

در قرآن مخصوصا روی زیبایی چشمان آنها تکیه شده است و این به آن خاطر است که بیشترین زیبایی انسان قبل از هر چیز و بیش از هر چیز در چشمان اوست . همچنین سفیدی تمام اندام نیز از دیگر ویژگی های آنهاست ؛ در واقع این تعابیر سمبلی برای زیبایی تمام جسم و جان آنهاست. 

ضمنا باید توجه داشت که این تعابیر هم بر مذکر و هم بر مونث اطلاق می گردد لذا مفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل می شود ؛ همسران زن برای مردان با ایمان و همسران مرد برای زنان مومن . 

همچنین در آیه 22 سوره واقعه « لؤلؤ » به معنی مروارید پنهان در صدف است که به هنگام خارج شدن از صدف زیبایی و شفافیت و جذابیت فوق العاده ای دارد ، تشبیه « حورالعین » به عبارت « لؤلؤ مکنون » اشاره ای به لطافت و زیبایی بی حد آنها دارد و نیز ممکن است اشاره به این معنی باشد که آنها کاملاً از چشم دیگران مستورند ، نه دستی به آنها رسیده و نه حتی چشمی بر آنها افتاده است . البته به قول عده ای مفسران همسران بهشتی چنان زیبا هستند که چشم از دیدنشان حیران خواهد شد . آنها تنها چشم به همسرانشان دوخته اند و به غیر آنها عشق نمی ورزند و علاقه ای ندارند ؛ نگاهشان کوتاه ، یعنی مخصوص همسرانشان است و این بزرگترین امتیاز همسر است که جز به همسرش نیندیشد و به غیر او علاقه نداشته باشد . 

همچنین « کَواعِب » که در توصیف زنان بهشتی یکبار در قرآن مجید در سوره نباء آمده است جمع « کاعب » به معنی دوشیزه کم سن و سال است و از ماده « کعب » در اصل به معنی برآمدگی پشت پا است و در اینجا اشاره به کسی است که تازه برآمدگی سینه او آشکار شده و این در آغاز جوانی است . 

در این مورد این احتمال نیز داده شده که اشاره به دوران بلوغ جسمانی است که تمام بدن شروع به رشد سریع تری می کند . 

به این ترتیب همسران بهشتی جامع تمام امتیازات و زیبایی ها و حسن ظاهر و باطن و فضایل جسمانی و روحانی و اخلاقی هستند و آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند . 

یکی از بزرگترین و سرکش ترین غرائض انسان همین میل به جنس مخالف است که در این دنیا همین میل عده بسیاری را از رستگاری به بیراهه کشانده است . 
خداوند حکیم اگرچه این تمایل را با قرار دادن زنان و مردان در زمین تا حدودی آرام ساخته است اما این میل به سن خاصی اختصاص ندارد ؛ از ابتدای جوانی آغاز می شود و تا پایان عمر ادامه خواهد داشت . بنابراین خداوند متعال ارضای این نیاز را نیز در آخرت به بهترین شکل ممکن برای انسانها فراهم کرده است و به زنان و مردان مومن وعده چنان همسرانی را داده است که شاید در این دنیا نصیب هیچ کسی نشده باشند و یا حتی اصلا به آن توصیفات وجود نداشته باشند . 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: داستان ، ،
برچسب‌ها: